Autor: Magdalena May & aboveandbeyond.pl
ABOVE&BEYOND to historia trzech osób, które w ostatnich latach zawładnęły sceną muzyki trance!
POCZĄTKI
Above&Beyond (powyżej i poza) – nazwa najprawdopodobniej nawiązuje do bycia powyżej swoich możliwości i poza granicami. Taki sposób myślenia stał się inspiracją dla artystów. Pierwszy raz nazwa zespołu została użyta podczas premiery remiksu Chakra "Home” w 2000 roku.
Najważniejszą produkcją Above&Beyond okazał się remiks Madonny „What It Feels Like a Girl”, również z 2000 roku. Utwór został zatwierdzony przez artystkę i wydany w wytwórni Warner Bros Records. Wkrótce potem nagrano teledysk, który jednak szybko został usunięty z anteny ze względu na niewłaściwe treści.
Od tego czasu Above&Beyond stało się jedną z najbardziej utytułowanych brytyjskich grup producenckich i DJ na świecie (chociaż początkowo wszyscy myśleli, że remiks został wykonany przez znanego wcześniej Paula Oakenfold’a!).
Kolejne remiksy, to m.in.: Dido „Sand In My Shoes”, Britney Spears „Every Time”.
Pierwszy singiel Above&Beyond, „Far From In Love” nagrany z Kate Cameron, ukazał się w 2002 roku i stał się prawdziwym tanecznym przebojem.
3 HISTORIE, KTÓRE POŁĄCZYŁY SIĘ W JEDNĄ
Paavo Olavi Siljamäki (25.04.1977), fiński artysta trance, nagrywający pod pseudonimem P.O.S.
Paavo interesował się muzyką od najmłodszych lat. Rodzice kupili dla niego pianino, kiedy miał zaledwie 5 lat. Grał także na wiolonczeli i nigdy nie miał problemu z obsługą komputera. Kiedy skończył 15 lat, skomponował swój pierwszy musical i przeprowadził się do Helsinek, żeby rozpocząć naukę w szkole Sibelius Lukio – prestiżowym liceum muzycznym w Finlandii. Po 5 latach tworzenia muzyki tanecznej przeniósł się do Wielkiej Brytanii, żeby studiować tzw. music business na Uniwersytecie Westminster.
Pierwszy singiel Paavo powstał w czasach college’u. Został opracowany na G4 PowerBook – komputerze przenośnym produkowanym przez Apple Computer w latach 2001-2006. Debiutancki singiel pod pseudonimem P.O.S. nosił tytuł „Remember (Summer Sun)”. „»Remember (Summer Sun)« to utwór, który osiągnął status hymnu, zawierający jedną z najwspanialszych zmian akordowych w historii”, według Tony'ego McGuinness’a. Singiel pojawił się na płycie CD „NYANA” Tiesto.
Oprócz zdolności muzycznych, Paavo jest doskonałym baristą, a jego specjalnością jest kawa Latte.
Jonathan David Grant (Jono Grant), (16.11.1979), znalazł swoją drogę w muzyce elektronicznej, kiedy po raz pierwszy usłyszał „Goa Mix” Paula Oakenfold’a. Zainspirował się, gdy zabrzmiały dwa pierwsze utwory Paul Oakenfold „Orange” i Li Kwan „Point Zero”.
Jono wychowywany był na szeroko pojętej muzyce od Jeana Michael Jarra, Pet Shop Boys, New Order przez Pink Floyd i innych z dziedziny muzyki rockowej. Gry na pianinie nauczyła go babcia.
Jono zawsze interesował się muzyką od strony technicznej i większość wolnego czasu spędzał, nagrywając swoje pomysły na kasety.
Podczas studiów rozpoczął pracę nad budową własnego studia. Zorganizował sprzęt, a miejsce pracy złożył w niewielkim pokoju uniwersyteckim mającym zaledwie 8m2. To właśnie tam stworzył swoje pierwsze remiksy, wliczając „You Sure Do”, producenta Richarda X, wtedy pracującego dla Fresh Records.
Jono i Paavo poznali się podczas imprezy studenckiej, gdzie Jono zaprezentował swoje produkcje. Wymienili się doświadczeniami i zamiłowaniem do muzyki, a po niedługim czasie, pojawiło się ich wspólne dzieło „Anjunabeats Volume One”.
Jono jest także miłośnikiem i specjalistą od ciasta brownie.
Tony McGuinness (23.04.1969), miał bardzo ciekawą podróż muzyczną. Był gitarzystą w zespole Fender Jazzmaster i autorem piosenek w angielsko-indyjskiej grupie Sad Lovers&Giants przez prawie 10 lat. Razem wydali 5 albumów, koncertowali po całej Europie.
Jednocześnie grając z SL&G, Tony pracował dla Warner Music Group, gdzie był dyrektorem marketingu. Zdobywał wiele nagród marketingowych (m.in. za kampanie dla Madonny). Pracował jako A&R m.in. dla Williama Orbit’a (producenta albumu Madonny z 1998 r.) czy Hysteric Ego.
Tony tworzył i nagrywał muzykę elektroniczną już na początku 2000 roku, ze swoim bratem Liam’em jako Nitromethane. Pracując dla Warner, został poproszony, aby zremiksować utwór Chakra „Home”. Do współpracy zaprosił Anjunabeats, czyli Jono i Paavo. Rezultat był taki, że ich remiks „Home” stał się natychmiastowym hitem, rządzącym parkietami tanecznymi.
Tony okazjonalnie wspiera Sad Lovers&Giants oraz produkuje nowe albumy Sad Lovers&Giants wydawane pod własnym logo.
Tony oprócz muzyki, uwielbia nurkować. Jest wykwalifikowanym nurkiem ratowniczym.
ABOVE&BEYOND SĄ NA TOPIE!
Istnieją DJ, którzy mogą zawładnąć imprezą, klubem, festiwalem, są także ludzie, którzy potrafią pisać utwory wywołujące dreszcze u słuchacza. Jest jednak grupa, która potrafi obie te rzeczy jednocześnie: Above&Beyond. Zaskakują, wzbudzają pozytywne emocje, a swoimi brzmieniami wzbijają się na wyżyny możliwości. Przykładem ich niezwykłych dokonań jest występ akustyczny w balonie unoszącym się ponad ziemię. Dla Above&Beyond nie ma granic. Sami zainteresowani często podkreślają, że nie lubią się nudzić, a jeden pomysł nakręca kolejny. Próbują, tworzą, inspirują.
Od czasu remiksu dla Madonny (2000 r.), po wygranie nagrody za najlepszy Essential Mix roku 2004 oraz występu dla milionowej publiczności na plaży w Rio de Janeiro (Sylwester 2007 r.), kariera Above&Beyond konsekwentnie nabiera tempa. „Jesteśmy zespołem”, powiedział Tony, „Staramy się nawiązać więź z ludźmi. Kiedy widzisz ludzi śpiewających twoje utwory z widoczną na ich twarzach pasją, wtedy zdajesz sobie sprawę z tego, że robisz coś właściwego”.
Paavo: „Lubimy myśleć o sobie jako o ludziach, którzy piszą piosenki w pierwszej kolejności. Największym wyzwaniem jest napisać utwór, który porwie słuchacza”.
W 2009 roku odbył się akustyczny koncert w Bejrucie (Liban) dla 8000 fanów.
Tony: „Zdecydowaliśmy się na zrobienie naprawdę wielkiej, wysokiej klasy produkcji. Było to ogromne wydarzenie ciągnące za sobą ryzyko”.
To był pierwszy raz, kiedy Above&Beyond przełożyli unikalne trance’owe brzmienie na żywe instrumenty, takie jak: perkusja, gitara basowa, gitara klasyczna, klawisze. Można było również usłyszeć niesamowite głosy Zoë Johnston oraz Richarda Bedforda.
„Ludzie byli wniebowzięci, tak samo, jak my byliśmy wniebowzięci i dumni z siebie”, powiedział Tony.
W Bejrucie powstała również sesja fotograficzna, która odbyła się w starym salonie Chevroleta, pełnym dziur po kulach oraz z zapadającym się dachem.
To, na co publiczność z całego świata zareagowała i odpowiedziała, to profesjonalizm i entuzjazm, który Above&Beyond wprowadzili do swojej twórczości. Niesamowite ciepło bije od tej trójki, ciepło, które ludzie pokochali. Tony jest jednym z tych, którzy dają z siebie wszystko na scenie: „Tony jest naprawdę prawdziwą gwiazdą rocka w zespole”, powiedział Paavo. Tony podsumowuje swoich kolegów z grupy z równym entuzjazmem: „Jono jest ambiwalentny wobec tego, jaki niewiarygodny talent posiada. Ma mnóstwo energii, jest nieustraszonym DJ i zawsze jest w dobrym humorze”, powiedział Tony, „ale to Paavo jest tym, który jest odpowiedzialny za serce i duszę. Zawsze zastanawia się jak wydobyć z utworu najgłębsze emocje”.
Above&Beyond wydali w sumie cztery albumy studyjne, dwa remix, dwa acoustic oraz jeden w projekcie Oceanlab. Posiadają własne wytwórnie, Anjunabeats i Anjunadeep, które są jednymi z najbardziej cenionych marek na światowej scenie muzyki dance, a ich ogromnym osiągnięciem jest fakt, że sprzedali miliony nagrań. To wszystko czyni ich wyjątkowymi!
KALENDARIUM
NAJCIEKAWSZE PROJEKTY
Above&Beyond to marka, która narodziła się podczas remiksu Chakra - „Home”.
OceanLab to projekt, który powstał przy współpracy z Justine Suissa. Nazwa ta to połączenie dwóch słów: Ocean, skojarzenie z pierwszym singlem grupy „Clear Blue Water”; Lab, słowo zapożyczone z ich oprogramowania - WaveLab. Kiedy zakończyli swój projekt, odkryli, że pod nazwą „OceanLab” istnieje już kilka organizacji, które zajmują się pracą naukowo-badawczą nad głębinami oceanów dla Uniwersytetów w Szkocji, Niemczech i Rosji.
Tranquility Base było pseudonimem, którego użyli odchodząc od niewdzięcznego wydawcy. Pod tą nazwą tworzyli bardziej spokojne, klubowe produkcje.
Anjunabeats jest nazwą, którą Jono i Paavo użyli do pierwszego wspólnie wyprodukowanego utworu „Anjunabeats-Volume One”. W tym samym czasie, nazwa Anjunabeats oznaczała wytwórnie płytową, dlatego też dwie kolejne produkcje („Different Ways” i „Release”), zostały wydane pod nazwą „Free State”.
Dirt Devils to Jono i Paavo. Pod tym pseudonimem można posłuchać nieco cięższych brzmień.
Nitromethane to pseudonim, którego używa Tony z bratem Liamem.
Jono Grant vs. Mike Koglin, Darren Tate vs. Jono Grant
Aalto to Paavo i Miika Eloranta (Super8). Wspólnie stworzyli ogromny klubowy materiał muzyczny.
P.O.S - Paavo Olavi Siljamäki. Pod tym pseudonimem Paavo jest znany w Finlandii.
NAGRODY I NOMINACJE
A State of Trance:
2004, wygrana w kategorii „Tune of the Year” z utworem „No One On Earth” (Gabriel&Dresden Vocal Mix) feat. Zoë Johnston.
2005, wygrana w kategorii „Tune of the Year” z utworem „Air for Life” (original Mix) feat. Andy Moor.
2006, wygrana w kategorii „Tune of the Year” z utworem „Good for Me” (Club Mix), feat. Zoë Johnston.
BBC Radio:
2004, 2011, wygrana „Above&Beyond” w kategorii „Essential Mix of the Year”.
Beatport Music Awards:
2009, 2010, grupa Above&Beoynd nominowana w kategorii „Best Trance Artist”.
2014, wytwórnia Anjunabeats nominowana w kategorii „Label of the Year”.
DJ Awards (Ibiza):
2007-2010, 2012-2015, Above&Beyond nominowani do nagrody w kategorii „Trance”.
International Dance Music Awards:
2006, wygrana utworu „Air for Life” (original Mix) feat. Andy Moor, w kategorii „Best Underground Dance Track”.
2008, wygrana utworu „Home” feat. Hannah Thomas, w kategorii „Best Underground Dance Track”.
Powyższa lista jest tylko częścią osiągnięć Above&Beyond. Grupa przez 17 lat dostała wiele nominacji do prestiżowych nagród, co samo w sobie jest sukcesem, ponieważ nie każdy zasługuje na takie wyróżnienie.
DJ MAGAZINE (TOP 100 DJs RANKING):
- 2004 - #39 (debiut)
- 2005 - #19
- 2006 - #9
- 2007 - #6
- 2008 - #4
- 2009 - #4
- 2010 - #5
- 2011 - #5
- 2012 - #8
- 2013 - #17
- 2014 - #25
- 2015 - #29
- 2016 - #47
- 2017 - #27
- 2018 - #51